Aktualności

W ramach Centrum Rozwoju Dziecka „Motylek” w Bydgoszczy działa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna . Podstawowym jej zadaniem jest udzielanie najmłodszym pomocy przez zespół specjalistów, w którego skład wchodzą: psycholodzy dziecięcy, psychoterapeuci (pracujący w nurtach psychodynamicznym, poznawczo-behawioralnym oraz systemowym) terapeuci behawioralni, socjoterapeuta, pedagog, surdopedagog, logopeda.

Okres urlopowy

Szanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, iż w miesiącu sierpniu Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Motylek jest nieczynna ze względu na okres urlopowy.

Serdecznie zapraszamy Państwa we wrześniu.

Zapisy - wczesne wspomaganie rozwoju

Trwają zapisy na terapię w ramach wczesnego wspomagania rozwoju. Terapia zaczyna się od 1 każdego miesiąca.

Zgłoszenia oraz wszelkie zapytania prosimy kierować na adres mailowy poradnia@crd-motylek.pl

Wczesna terapia umożliwia zahamowanie rozwoju wielu zaburzeń o postępującym przebiegu, a nawet całkowite ich ustąpienie.Wczesnym wspomaganiem rozwoju może objęte być każde dziecko od chwili wykrycia pierwszych sygnałów nieprawidłowego funkcjonowania do czasu podjęcia przez nie nauki w szkole podstawowej.

Formy terapii dobierane są indywidualnie do każdego dziecka na podstawie wstępnej diagnozy dziecka, schorzenia z powodu którego opinia jest wydana, zaleceń zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz oczekiwań rodziców.

Rodzicu, jeśli niepokoi Cię rozwój Twojego dziecka, to nie zwlekaj i zapisz je już teraz do naszej poradni. Ilość miejsc ograniczona!

Zapisy - Akademia skutecznego rodzica

Jeśli nie wiesz, co zrobić, gdy Twoje dziecko na odmowę kupna nowej zabawki, robi w sklepie awanturę, jeśli jego posiłki, ubieranie się i toaleta trwają w nieskończoność, jeśli nie potrafisz zachęcić swojego dziecka do sprzątania swojego pokoju, chcesz wiedzieć, jak skutecznie chwalić i nagradzać swoje dziecko, nie wiesz jak wydawać polecenia, aby uzyskać pożądany efekt, Akademia Rodzica jest dla Ciebie.

Drodzy Rodzice, Akademia Rodzica powstała z myślą o Rodzicach, którzy chcieliby rozwijać swoje kompetencje wychowawcze i umiejętności radzenia sobie z trudnymi zachowaniami dzieci. Naszym celem jest nauczyć Państwa dojrzałego i satysfakcjonującego rodzicielstwa.

Zajęcia odbywać się będą dwa razy w miesiącu. Każde spotkanie trwać będzie 1,5 godziny. Naszym celem jest, aby w atmosferze pełnej życzliwości i szacunku, zapoznać Państwa z technikami i sposobami radzenia sobie z zachowaniem dziecka. Zajęcia będą miały charakter warsztatowy, dzięki czemu będą mogli Państwo ćwiczyć określone techniki i wypowiedzieć się na ich temat. Można wziąć udział w całym cyklu warsztatów lub zapisywać się na pojedyncze warsztaty o określonej tematyce. Zajęcia prowadzone będą przez psychologa dziecięcego.

Program warsztatów przedstawia się następująco:

  1. Analiza zachowania – czyli o tym, jak rozpoznać dane zachowanie, określić jego przyczyny i konsekwencje występujące w otoczeniu i dlaczego to jest takie ważne.
  2. Jak skutecznie wydawać polecenia – czyli o tym jak mówić, żeby dzieci nas słuchały.
  3. Zasady – czyli o tym, jak uporządkować domowy chaos.
  4. Nagrody i przywileje – czyli o tym, jak chwalić dziecko i zachęcić do współpracy
  5. Konsekwencje – czyli o tym, co zrobić, gdy „marchewka” przestaje smakować.
  6. Dziecięce wybuchy złości – czyli o tym, jak pomóc dziecku panować nad własnymi emocjami
  7. Typowe problemy – gotowe rozwiązania:
  • Jak zachęcić niejadka do jedzenia,
  • Jak uczyć dziecko samodzielności,
  • Trudne zachowania związane z jedzeniem (długi czas spożywania posiłków, bawienie się przy stole, oglądanie telewizji podczas jedzenia, odchodzenie od stołu, zanim wszyscy skończą posiłek itp.),
  • Odpowiadanie „zaraz” na każde polecenie,
  • Rywalizacja z rodzeństwem,
  • Jak przygotować dziecko na pojawienie się rodzeństwa,
  • Trudne wizyty u lekarza i u znajomych,
  • Przerywanie rodzicom podczas rozmowy.
  1. Spędzanie czasu z dzieckiem – czyli o tym jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.
  2. Twój problem – nasza głowa. To spotkanie jest dla Rodziców, którzy nie znaleźli rozwiązania dla swoich problemów. Teraz postaramy się je rozwiązać.

Warsztaty rozpoczynają się od września 2015 roku. Zgłoszenia prosimy wysyłać na adres mailowy malgorzata.kozlowska@crd-motylek.pl

Harmonogram spotkań zostanie ustalony z początkiem roku szkolnego 2015/2016. W przypadku, jeśli nie zbierze się odpowiednio liczna grupa Rodziców (min. pięcioro Rodziców), zapraszamy na indywidualne spotkania z psychologiem.

15.04.2015 r. Bababada-program do wczesnego wykrywania autyzmu

15.04.2015 r.

Centrum Rozwoju Dziecka s.c. Michał Wójcik-Kasprowicz, Artur Kasprowicz oficjalnie przystąpiło do programu wczesnego wykrywania autyzmu. Jego celem jest zwiększenie w naszym kraju dostępności usług wczesnego, tj. przed 3 rokiem życia, wykrywania autyzmu i wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych autyzmem.

badabada_duzy-format

O zaburzeniach rozwojowych

Autyzm złożone zaburzenie rozwoju i funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego, które charakteryzuje się zakłóceniami zdolności komunikowania uczuć i budowania relacji interpersonalnych, zubożeniem i stereotypowością zachowań oraz trudnościami z integracją wrażeń zmysłowych. Alienacja chorych w świecie własnych przeżyć sprawiła, że zaburzenie to nazwano autyzmem, od gr.. autos, co oznacza „sam”.  Zaburzenia autystyczne mają bardzo zróżnicowany charakter, nie tworzą jednolitego obrazu co do symptomatologii i głębokości zaburzeń. Dlatego obecnie w literaturze światowej używa się określenia „spektrum zaburzeń autystycznych

Mutyzm wybiórczy to brak kontaktu werbalnego przy nieuszkodzonych ośrodkach mowy.

Głównym objawem mutyzmu wybiórczego jest to, że dziecko nie mówi w określonych sytuacjach (w których mówienie jest oczekiwane), w innych natomiast mówi normalnie. Najczęściej zdarza się, że w domu dziecko mówi bez problemów, natomiast w szkole nie jest w stanie się odezwać. Brak mówienia nie wynika z braku znajomości języka lub dyskomfortu związanego z posługiwaniem się danym językiem lub zaburzenia komunikacji (np. jąkania), ani też z całościowego zaburzenia rozwoju (jak autyzm) czy zaburzenia psychotycznego (np. schizofrenia). Zaburzenie utrudnia osiąganie sukcesów edukacyjnych lub zawodowych oraz komunikację z innymi ludźmi. Trwa powyżej 4 tygodni.

Czynniki powodujące występowanie mutyzmu:

predyspozycje genetyczne,

• wysoki poziom stresu,

• wychowywanie się w rodzinie dwujęzycznej,

• pobyt w obcym kraju,

• narażenie na oddziaływanie drugiego języka między drugim a czwartym rokiem życia,

• trudności językowe.

Zespół Aspergera jest to całościowe zaburzenie rozwoju mieszczące się w spektrum autyzmu. Zaburzenie to obejmuje przede wszystkim upośledzenie umiejętności społecznych, trudności w akceptowaniu zmian, ograniczoną elastyczność myślenia przy braku upośledzenia umysłowego oraz szczególnie pochłaniające, obsesyjne zainteresowania, natomiast rozwój mowy oraz rozwój poznawczy przebiega bardziej prawidłowo w porównaniu do autyzmu dziecięcego. Głównymi kryteriami różnicującymi zespół Aspergera od autyzmu głębokiego są brak opóźnienia rozwoju mowy i innych istotnych jej zaburzeń uniemożliwiających logiczną komunikację, prawidłowy rozwój poznawczy.

Najczęściej wymienia się zespół sześciu głównych kryteriów diagnostycznych:

  1. zaburzenia interakcji społecznej, nieumiejętność lub brak chęci współpracy w grupie,
  2. zaburzenia mowy i języka (opóźniony rozwój, powierzchownie perfekcyjny język ekspresyjny, sztywna i pedantyczna mowa, nietypowa prozodia i charakterystyka głosu, uszkodzenie zdolności rozumienia języka – przede wszystkim znaczeń przenośnych i ukrytych)
  3. zawężone, specjalistyczne zainteresowania, połączone czasem z obsesyjnym zainteresowaniem jedną dziedziną,
  4. zachowania powtarzalne, rutynowe, niezmienne,
  5. trudności w komunikacji niewerbalnej (ograniczone gesty, skąpa ekspresja twarzy, dystans fizyczny, zachwianie rozumienia bliskości do innej osoby, kłopoty z kontaktem wzrokowym),
  6. niezdarność ruchowa (nie zawsze).

Klauzula prawna:

Treść artykułów ma charakter wyłącznie informacyjny. Autorzy strony ani osoby współpracujące nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zawartych na stronie.