Część ogólna
Centrum Rozwoju Dziecka „Motylek” w Bydgoszczy to nowoczesna firma prężnie działająca na rzecz opieki, rozwoju oraz zdrowia dziecka. Obszar działalności Centrum obejmuje świadczenia realizowane przez Niepubliczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną oraz Akademię Rozwoju Dziecka i Przedszkole. Realizacji usług podejmuje się zespół doświadczonych i wykwalifikowanych specjalistów z takich dziedzin jak: zarządzanie, psychologia, pedagogika. W naszej działalności zapewniamy pomoc psychologów dziecięcych, terapeutów i psychoterapeutów, pedagogów, logopedów. Stałe podnoszenie indywidualnych kwalifikacji przez naszą kadrę rzutuje pozytywnie na jakości świadczonych usług i pozwala nam na realizację wymierzonych celów.
Misją naszego Centrum jest zagwarantowanie specjalistycznych oraz profesjonalnych usług w obszarze opieki, rozwoju i zdrowia dzieci w oparciu o nowoczesną metodykę i techniki terapii przez grono ekspertów o wysokiej motywacji i satysfakcji z wykonywanej pracy. W celu realizacji założeń misji:
- uczestniczymy w sympozjach, konferencjach, seminariach branżowych;
- podejmujemy się stałego kształcenia pracowników;
- dbamy o podwyższanie kompetencji kadry zarządzającej;
- współpracujemy z uczelniami wyższymi z ofertą edukacyjną dla kluczowych sektorów działalności Centrum;
- pracujemy nad rozwojem komunikacji internetowej placówki.
Nie zamykamy się na potrzeby współczesnych rodzin i nowoczesnych szkół. Zapewniamy nie tylko diagnozę autyzmu, terapie dla dzieci, czy opiekę przedszkolną. Robimy krok naprzód. Zintegrowanie działanie Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz przedszkola dąży do zagwarantowania usług na najwyższym poziomie. Ogromną wagę przywiązujemy do zrozumienia potrzeb naszych podopiecznych i do jak najlepszej komunikacji z ich opiekunami i rodzicami. Zdajemy sobie doskonale sprawę, że siła naszej organizacji oparta jest na sile umysłów naszych pracowników. Umysły te są pod szczególną opieką.
Czym się zajmujemy
Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Motylek prowadzi diagnostykę oraz opiniuje w następujących obszarach:
- zaburzenia rozwojowe u dziecka (autyzm, zespół Aspergera),
- zaburzenia zachowania (ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi, ADD – zespół zaburzeń koncentracji uwagi),
- potencjał intelektualny oraz poziom rozwoju funkcji poznawczych (pamięci, koncentracji, spostrzegania),
- specyficzne trudności w nauce: dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, dysortografia,
- dojrzałość szkolna,
- problemy logopedyczne,
- problemy emocjonalne i wychowawcze dzieci i młodzieży innych trudności,
- ocena rozwoju psychoruchowego dziecka do 3 r.ż.,
- diagnoza trudności emocjonalnych.
TERAPIA:
Naszym podopiecznym oferujemy w zależności od indywidulanych potrzeb, terapię:
- behawioralną,
- psychologiczną,
- pedagogiczną (zajęcia reedukacyjne),
- logopedyczną,
- integracji sensorycznej,
- ręki (mała motoryka),
- kynoterapię,
- terapię ruchu rozwijającego W. Sherborne,
- Biofeedback EEG,
- Psychoterapia indywidualna i rodzinna,
- Terapia trudności i zaburzeń emocjonalnych,
- Masaż Shantala.
Wspieramy i pomagamy również Rodzicom (opiekunom prawnym) w radzeniu sobie z trudnościami wychowawczymi na każdym etapie rozwojowym dziecka, w budowaniu prawidłowych relacji i więzi w rodzinie.
KONSULTACJE I PORADY:
Konsultacje to spotkania ze specjalistą, mające za celu wzajemne poznanie, omówienie zgłaszanych problemów oraz wspólne sformułowanie ewentualnych celów dalszej współpracy. Konsultacja rozpoczynająca psychoterapię pozwala rozpoznać charakter trudności, z jakimi zmaga się pacjent a także przyjrzeć się jego oczekiwaniom i potrzebom. Jej wynikiem jest podjęcie decyzji dotyczącej dalszego postępowania. Konsultacja obejmować może więcej niż jedno spotkanie. Niekiedy konsultacja, w czasie której można lepiej, w nowy sposób przyjrzeć się własnej sytuacji życiowej, swoim przeżyciom i uczuciom, stanowi wystarczającą pomoc.
Porad i konsultacji udzielamy w:
- sprawach rozwojowych,
- trudnościach wychowawczych,
- w sytuacjach kryzysowych.
W naszej Poradni pomoc otrzymają Rodzice, którzy chcą:
- nauczyć się skutecznych metod radzenia sobie z trudnościami związanymi z wychowaniem dziecka,
- świadomie rozwijać i wspierać właściwy rozwój dziecka, jego potencjał i możliwości,
- wiedzieć, jak postępować z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo,
- nauczyć się postępować z dzieckiem mającym trudności w nauce (dysleksja, dysortografia, dyskalkulia),
- wiedzieć, jak redukować lęki dziecka, wspierać jego rozwój społeczno – emocjonalny, jak budować jego pozytywny obraz siebie i wiarę we własne możliwości,
- wspierać rozwój psychomotoryczny małego dziecka, a nieco starsze dziecko – przygotować do przedszkola czy podjęcia nauki w szkole,
- poznać skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem i negatywnymi emocjami.
Uprawienia
Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „Motylek” jest uprawniona do wydawania opinii o potrzebie/w sprawie:
- przyspieszenia obowiązku szkolnego dla dzieci, które wcześniej osiągnęły gotowość szkolną,
- odroczenia obowiązku szkolnego dla dzieci z problemami rozwojowymi,
- spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego lub przedszkolnego poza przedszkolem lub szkołą,
- dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia, jego potrzeb edukacyjnych i rozwojowych – dla dzieci z różnego rodzaju trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami rozwojowymi, np. dysleksja, dyskalkulia, ADHD, obniżone możliwości intelektualne,
- indywidualizowania przez nauczycieli pracy z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia dla dzieci z różnego rodzaju trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami rozwojowymi,
- konieczności nauki w klasie terapeutycznej,
- wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, które wydawane są od momentu wykrycia niepełnosprawności u dziecka do czasu podjęcia nauki w szkole ,
- zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją z nauki drugiego języka obcego,
- dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu kończącego szkołę podstawową i egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego oraz egzaminu zawodowego do indywidualnych potrzeb ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksją, dysortografią, dysgrafią),
- opinie w sprawie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce dla dzieci, które potrzebują np. dodatkowych zajęć wyrównawczych, terapeutycznych albo innej formy opieki psychologicznej lub pedagogicznej ze strony szkoły.
- zezwolenia na indywidualny tok nauczania,
- oraz innych obszarach określonych odrębnymi przepisami prawa bądź zlecanych na wniosek rodziców i opiekunów.
W poradni można także wykonać badania i zyskać opinie psychologiczne lub psychologiczno-pedagogiczne dla potrzeb zespołów orzekających o potrzebie kształcenia specjalnego i o niepełnosprawności, które odbywają się w Publicznych Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych.